zaterdag 12 mei 2012

LieveStoereJongensTasTutorial...

Kleine pollewop is een meisje...
En dus aan ideetjes voor LieveStoereKleineMeisjesSpulletjes is geen gebrek in huize pollewop.

Maar wat dan te maken voor al die lieve stoere kleine jongens...? Dat is een uitdaging...en uitdagingen ga ik graag aan.

Ik bedacht me dat een LieveStoereJongensTas weleens wat kon zijn en probeerde er eentje uit.
Dit is 'm geworden:

Origineel tante pollewopje ontwerp, © StudioZakka, all rights reserved

Ideaal voor de zwemspullen of de gymspullen, maar ook heel handig als opbergtas voor de bergen rondslingerende lego, auto's, playmobil enzovoorts...


Zelf aan de slag?

Voor de LieveStoereJongensTas heb je nodig:

 - 1.00 x 1.00 meter stevige katoen/canvas als basisstof
- een reep van 1 meter stoere stof met print
- 2.00 meter lint van 1 of meer cm in een bijpassende kleur
- 50 cm tassenband
- 2 meter koord
- klein stukje vilt

En zo ga je maak je hem:

1. Knip uit een stuk papier een cirkel met een diameter van 30 cm. Leg deze cirkel op je stof en knip hem met 1 cm naadtoeslag uit.
2. Knip een rechthoek van 90 cm x 45 cm met 1 cm naadtoeslag uit de rest van de stof.
3. Knip uit de stof met print een reep van 90 cm met 1 cm naadtoeslag.
4. Leg de reep met printstof op de gewenste hoogte op de stof voor de tas (zie foto's) en speld deze vast.
5. Knip twee stukken van 90 cm lint af en leg deze, zowel aan onderzijde als bovenzijde van de reep printstof een halve cm over de afgeknipte rand van de stof en speld deze vast. Naai vervolgens met een grote zigzagsteek het lint vast.
6. Vouw de stof van de tas dubbel met de goede kanten op elkaar en naai de zijnaad dicht, maar laat hierbij twee cm aan de bovenzijde open.
7. Pak nu de cirkel van stof en leg deze met de goede kant naar boven toe. Speld de onderzijde van je tasdeel met de goede kant langs de rand van de cirkel, helemaal in de rondte. Plaats ter hoogte van de zijnaad het onderste stuk tassenband en zet deze ook vast met een speld (zorg ervoor dat de rest van het tassenband tussen de twee goede kanten van de andere stoffen ligt!). Naai alles aan elkaar en keer om.
8. Naai de naad 1 mm langs de rand op de goede kant van de stof door, hierdoor ontstaat een scherper tunneleffect voor de tas.
9. Vouw aan de bovenzijde van de tas één cm stof naar binnen en daarna nog een keertje, zodat een afgewerkt tunneltje voor het koord ontstaat. Let op dat je bij de zijnaad de uiteinden van de stof even omvouwt zodat deze gelijk loopt met de zijnaad. Naai het tunneltje vast en laat de uiteinden open!
10. Sla de bovenzijde van het tassenband een stukje om en zet het band vast ter hoogte van de naad van het tunneltje.
11. Haal met een veiligheidsspeld het koord door het tunneltje heen en werk de uiteinden van het koord af met een stukje vilt (zie foto).

Ik hoop dat de uitleg duidelijk is...
Mocht je er niet uit komen laat dan even een reactie achter of mail me op info@tantepollewopje.nl, dan doe ik mijn best om je op weg te helpen.


Tadaa... je LieveStoereJongensTas is KLAAR!!!


Pssst... en als je er nou toch liever een LieveStoereMeidenTas er van maakt, dat kan ook hè!
Maar eh dat heb ik kleine pollewop nog even niet verteld...



P.s. Maak zoveel LieveStoereJongensTassen als je wilt van deze tutorial voor eigen gebruik, maar gebruik het alsjeblieft niet commercieel. Dankjewel!

Wil je linken naar deze tutorial op je eigen site of blog, super leuk! Daarvoor mag je gerust een van bovenstaande foto's gebruiken.

De LieveStoereJongensTas (of LieveStoereMeidenTas) is bij tante pollewopje te bestellen en wordt dan helemaal naar wens voor je gemaakt. Voor info mail me op info@tantepollewopje.nl en ook als je wilt swappen...altijd leuk!



3 opmerkingen:

  1. Hé dat is een leuke tas! Ik ben ook helemaal van het tasjes maken, maar ik moet zeggen dit model is erg leuk. Ga 'm misschien van oude spijjkerbroeken maken voor mijn stoere mannetje.

    BeantwoordenVerwijderen

Berichtjes lees ik graag. Dankjewel!

Liefs,
Rosalie